מדוע הדיאטות נכשלות ומהו הסוד לירידה במשקל?


אולגה סמיונוב


למרות שתעשיית הירידה במשקל מוערכת בסכומים של כמיליארד דולר, ולמרות היצע הדיאטות הרחב שיש כיום בשוק זה כבר לא סוד שרוב הדיאטות נכשלות. מחקרים מצאו כי 5 שנים אחרי תחילת דיאטה, רוב האנשים חוזרים למשקלם המקורי, כאשר 40% מהאנשים עולים במשקל אף יותר ממה ששקלו לפני הדיאטה.

בתור פסיכולוגית, התעניינתי רבות בשאלה, מדוע הדיאטות נכשלות? והאם בכל זאת ניתן לרדת במשקל לטווח הארוך?

במאמר זה אסקור את הסיבות הפסיכולוגיות לכך שהדיאטות כשלעצמן לא יעילות לטווח הארוך, ואציע פתרון פסיכולוגי חדיש ויעיל, לירידה במשקל, המבוסס על מחקר מדעי.

ישנם ארבעה אספקטים פסיכולוגיים שתורמים לכישלון הדיאטות, ושאינם נלקחים בחשבון בעת תחילת משטר הדיאטה:

1. שימוש תמידי בכוח הרצון.

דיאטה לצורך ירידה במשקל ושימורו, אינה ריצת ספרינט. מדובר בריצת מרתון ארוכה, שלעיתים נמשכת אף עשורים. הרי לא מספיק רק לרדת במשקל, יש גם לשמר אותו. הדבר מהווה אתגר גדול מאוד, בגלל הצורך התמידי לגייס את כוח הרצון שלנו, על מנת לא לחרוג מהתפריט של הדיאטה ולא להתפתות למאכלים עתירי קלוריות. הבעיה היא שמאוד מאוד קשה להתמיד בכך בטווח הארוך. אילו זה לא היה אתגר, כולם כבר מזמן היו רזים. הקושי לעמוד בפני פיתויים של מזונות עתירי קלוריות לא נובע מ"אופי חלש", אלא מהאופן שבו המוח שלנו מגיב למראה, ריח וטעם של אותם מאכלים. כתוצאה מחשיפה לריחות, מראות ואפילו מחשבות על אותם מאכלים, עולה פעילותו של החלק במוח הקרוי האמיגדלה. הדבר מתבטא אצלנו בכמיהה לאכול את אותם מאכלים. בטווח הארוך מאוד קשה לנו להיאבק מדי יום באותן השתוקקויות למאכלים עתירי קלוריות ושומן. לכן רבים וטובים לא מצליחים להתמיד בדיאטות.

הבשורה הטובה היא שמחקרים פורצי דרך שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי בעזרת השיטה הפסיכולוגית, EFT טאפינג, ניתן לאזן את פעילות האמיגדלה ובהתאם לכך להשתחרר מהכמיהה למאכלים עתירי קלוריות. יותר מזה, בטווח הארוך נימצא כי האנשים שהשתתפו במחקר, שכחו לחלוטין מהמאכלים שהשתוקקו להם בעבר וירדו במשקל. כל זה ללא גיוס כוח הרצון.

2. אכילה רגשית.

הרבה פעמים אנשים צורכים כמויות גדולות של מאכלים מתוקים ועתירי פחמימות, על מנת להקל על רגשות שליליים כמו, דיכאון, חרדה או כעס. צריכת מאכלים אלו מעלה את רמות "הורמון האושר",  נוירוטרנסמיטר הקרוי סרוטונין, במוח. הדבר מביא להרגשה חיובית והתרוממות רוח. רגשות שליליים כמו עצב, בדידות או כעס, עלולים לגרום לאנשים לצרוך מאכלים מתוקים ועתירי פחמימות כדי לשפר את ההרגשה שלהם. התנהגות זו בטווח הארוך מעודדת עליה במשקל.

הצמדות לדיאטה נוקשה, אינה פותרת את הבעיה שעומדת בבסיס ההשמנה, והיא רגשות שליליים, אלא מטפלת רק בתסמין החיצוני, ואילו הרגשות השליליים עדיין שם. לא פלא אם כך, שאנשים לא מצליחים להתמיד בדיאטה, ומוצאים את עצמם אוכלים עוגיות או עוגת שוקולד, במטרה להקל על הרגשות השליליים שלהם. על מנת להשתחרר מאכילה רגשית, יש לטפל ולנטרל את הרגשות השליליים העומדים בבסיס האכילה המופרזת והכמיהה למתוקים.

EFT טאפינג הינה שיטה פסיכולוגית, שבין השאר מטפלת ברגשות השליליים שעומדים בבסיס צריכת המזונות המתוקים, ובכך פותרת את מקור הבעיה.

3. טראומות ילדות.

מחקרים מצאו כי טראומות ילדות כגון, הזנחה והתעללות פיזית ורגשית קשורות למשקל עודף בגיל בוגר. הצמדות לדיאטה אינה מתייחסת למאורעות הטראומטיים שהאדם חווה בעברו, ולכן היא איננה מהווה פתרון מספק לירידה במשקל במקרים אלו. במקרים מסוג זה מומלץ לקבל סיוע רגשי. מחקר מצא כי EFT טאפינג הינה שיטה יעילה לטיפול בדחק פוסט טראומטי. 

4. לחץ רגשי.

בחיים המודרניים אנשים רבים נמצאים תחת לחץ נפשי כרוני, בין אם זה בעבודה או הלימודים, בחיי המשפחה, על הכביש ועוד. כאשר אנחנו נמצאים בסטרס נפשי, הדבר מתבטא בגוף בעליה בהפרשות הורמון הלחץ- קורטיזול ובעליה בהפרשות האינסולין. רמות גבוהות של הקורטיזול והאינסולין, מביאות לעליה במשקל במספר דרכים: הצטברות השומן הבטני, תחושת רעב, תיאבון ואכילה מוגברים. דיאטה כשלעצמה אינה פותרת את התגובה הפיזיולוגית ללחץ, להיפך יתכן והיא אף מביאה לעליה של הלחץ הנפשי בגלל הצורך התמידי להיאבק בהשתוקקות לאכול כרצוננו.

כאשר הבעיה במשקל העודף נובעת מלחץ נפשי, על מנת לרדת במשקל לטווח הארוך, יש לבטל את השרשרת "לחץ נפשי -> עליה ברמות הקורטיזול והאינסולין -> עליה במשקל". מחקר מדעי מצא כי שעה אחת בלבד של טיפול ב EFT טאפינג מורידה את רמות הקורטיזול בגוף בממוצע ב 24%. בקבוצות הביקורת, שכללו קבוצה שעברה טיפול פסיכולוגי קלאסי בדיבור, וקבוצה שלא עברה שום טיפול, לא נמצאה ירידה משמעותית ברמות הקורטיזול.


במאמר זה מניתי את עיקרי הסיבות הפסיכולוגיות התורמות לכישלון הדיאטות בטווח הארוך, ואת יתרונותיה של השיטה הפסיכולוגית, מבוססת מחקר מדעי, EFT טאפינג.

לפרטים נוספים על השיטה EFT טאפינג לירידה במשקל, לחצו כאן או התקשרו: 0524586581

הכותבת הינה פסיכולוגית, מומחית לירידה במשקל ללא דיאטה נוקשה וללא גיוס כוח הרצון.