ההתמכרות של המאה ה21: מזונות מתוקים ומשמינים!


אולגה סמיונוב

כולנו יודעים על תופעות ההתמכרות השונות: התמכרות לסיגריות, התמכרות לסמים ולאלכוהול. במקרים של התמכרויות אלו, לא מצופה מהאדם המכור "פשוט להפסיק" לעשן/ לצרוך סמים או אלכוהול, כיוון שהדבר מאוד קשה וגורם להשתוקקות עזה לחומר שממנו האדם מנסה להיגמל. בהתאם לכך, ישנן תוכניות רבות שנועדו לסייע בתהליך הגמילה. בנוסף להתמכרויות אלו קיימת התמכרות אחרת שרבים מזדהים איתה, והיא ההתמכרות לאוכל מתוק ומשמין.

לאור העובדה שאחוז האנשים הסובלים ממשקל עודף ממשיך לעלות, וזאת למרות היצע דיאטות רחב ביותר הקיים בשוק, החלה לעלות המודעות לכך שאנשים רבים סובלים מהתמכרות למזונות עתירי שומן וסוכר. התמכרות זו היא שמונעת מאותם אנשים להקפיד על דיאטה בטווח הארוך. לצפות מאדם המכור למתוקים, להפסיק לצרוך אותם היא ציפיה לא מציאותית, ומקבילה לציפיה מאדם המכור לסמים להפסיק להשתמש בהם בבת אחת ולנהל אורח חיים בריא. בשני המקרים האדם יחוש תסמיני גמילה, ביניהם השתוקקות עזה לחומר שממנו הוא מנסה להיגמל, ולכן ללא סיוע מתאים, אותו אדם יחזור מהר מאוד לסורו.


כיצד רבים מתמכרים למזון מתוק ושומני?

למעלה ממאה מחקרים הצביעו על כך שכתוצאה מאכילה של סוכר ושומן בכמויות עודפות, אנו מייצרים במוח את החומר "אופיואיד". אופיואיד הוא החומר הפעיל בסמים, כגון הרואין וקוקאין1. זהו חומר ממכר ומשמש ברפואה כמשכך כאבים חזק. תרופות המבוססות על  אופיואידים הנן ממכרות ולעיתים נצרכות שלא לצרכים רפואיים. בארה"ב בלבד, מספר המרשמים לתרופות אופיואידיות זינק מ 76 מיליון ב 1991 לסביבות 207 מיליון ב 2013 2.

מעבר להיותו משכך כאבים חזק, האופיואיד בעל השפעה מרגיעה ואנטי דכאונית. יתרה מכך האופיואיד קשור גם לתחושות עונג. האופיואיד מעלה את רמות הנוירוטרנסמיטור "דופאמין" במוח. הדופאמין קשור לתחושות עונג והנאה ותואר פעם ע"י הפסיכולוג וואן בל בתור "קים קרדישיאן של המולקולות". מחקרים מצביעים על כך שאכילה בכמויות גדולות של מזונות מסוימים (בעיקר מתוקים ושומניים), יוצרת שינויים במוח, באזורי דופאמין, שינויים אשר מגבירים את התיאבון היצרי לאותם מזונות. הדבר בא לידי ביטוי בהשתוקקות עזה למזונות אלו3. במילים אחרות: אנחנו מתמכרים למזונות מתוקים ושומניים ומתקשים לעמוד בפני הפיתוי שלהם. ואכן, רוב האנשים לא מצליחים להתמיד בדיאטות בטווח הארוך, כאשר כמעט מחציתם שוקלים אף יותר מהמשקל שאיתו התחילו את הדיאטה.


כיצד ניתן להיגמל ממזונות עתירי סוכר ושומן?

מחקרים פורצי דרך מצאו כי EFT טאפינג היא שיטה שמורידה ואף מנטרלת את ההשתוקקות למאכלים אלו. מחקר שנערך באוניברסיטת בונד, מצא כי EFT טאפינג סייע לאנשים להשתחרר לחלוטין מההשתוקקות למאכלים שהם אהבו והשתוקקו להם לפני הטיפול. יותר מזה, התוצאות המדהימות, השתמרו לאורך זמן, ובמעקב שנערך כעבור שנה, נימצא שרוב המשתתפים במחקר שכחו לחלוטין מהמאכלים שהשתוקקו להם לפני הטיפול, מאז לא אכלו אותם כלל וירדו במשקל! כל זאת ללא מאבק פנימי וללא דיאטה.

לפרטים נוספים על השיטה EFT טאפינג לירידה במשקל, לחצו כאן או התקשרו: 0524586581

הכותבת הינה פסיכולוגית, מומחית לירידה במשקל ללא דיאטה נוקשה וללא גיוס כוח הרצון.


Colantuoni, C., Rada, P., McCarthy, J., Patten, C., Avena, N. M., Chadeayne, A., & Hoebel, B. G. (2002). Evidence that intermittent, excessive sugar intake causes endogenous opioid dependence. Obesity, 10(6), 478-488.‏

 https://www.drugabuse.gov/about-nida/legislative-activities/testimony-to-congress/2016/americas-addiction-to-opioids-heroin-prescription-drug-abuse#_ftn5

 https://foodaddictioninstitute.org/scientific-research/physical-craving-and-food-addiction-a-scientific-review/