אוכלים מול הטלוויזיה או המחשב? אולי גם אתם צוברים משקל מיותר.


אולגה סמיונוב


ישנו פתגם רוסי האומר: "כשאני אוכל אני חירש ואילם". המסר החשוב של הפתגם הוא שבזמן האכילה, יש להתרכז באכילה עצמה ולא בשום דבר אחר. סביר להניח שפתגם זה הקדים את המצאת הטלוויזיה והמחשב, אחרת בפתגם היה נאמר "כשאני אוכל אני חירש, אילם ועיוור".

מדוע חשוב להתרכז באכילה עצמה ולאכול ללא הסחות דעת? מחקרים מצביעים על כך שאכילה תוך כדי הסחות דעת קשורה בהשמנה. כך למשל, מחקר שנערך בקנדה בקרב קרוב לחמשת אלפים תלמידי כיתה ה' מצא כי אכילת ארוחת הערב בזמן צפייה בטלוויזיה השפיעה באופן שלילי על צריכת פירות וירקות בפרט ועל איכות התזונה בכלל. ז"א, פחות פירות וירקות נצרכו ואיכות התזונה באופן כללי הייתה ירודה יותר. כמו כן, נימצא כי ככל שאוכלים יותר ארוחות ערב, תוך כדי הצפייה בטלוויזיה כך גם צורכים יותר משקאות קלים. הבעיה היא שאלו הם משקאות המכילים כמויות גדולות מאוד של סוכר. לצורך ההמחשה, כוס קוקה קולה מכילה כשבע כפיות סוכר). כמו כן, ארוחות ערב הנצרכות תוך כדי הצפייה בטלוויזיה קשורות לצריכת אחוז גבוה יותר של קלוריות שמקורן בסוכר (מתוך כלל הפחמימות שנצרכו), ולצריכת אחוז גבוה יותר של קלוריות שמקורן בחטיפים1.

במחקר אחר נימצא כי נשים שאכלו 5 עוגות קטנות (מה שניקרא "עוגות יפו") תוך כדי משחק מחשב חוו שינוי קטן יותר בתחושת השובע ובכמיהה שלהן לאכול את אותן עוגות, בהשוואה לנבדקות שאכלו את אותה כמות של עוגות ללא הסחות דעת. המחקר מרמז על כך שאכילה תוך כדי הסחות דעת מורידה את הרגישות לרמזים תחושתיים וגופניים לכך שהגיעה העת לסיים את הארוחה2.

מעבר לכך שאכילה תוך כדי הסחות דעת מביאה לצריכה גדולה יותר של קלוריות ולתחושת שובע מופחתת, נימצא גם כי נשנוש תוך כדי צפייה בטלוויזיה הביא נבדקים לכך שהם לא זכרו נכונה את הכמות של הנשנושים שהם צרכו, וסברו כי נשנשו פחות מכמות החטיפים שצרכו בפועל, וזאת בהשוואה לנבדקים שנשנשו ללא טלוויזיה. יותר מזה, הנבדקים שנשנשו תוך כדי הצפייה בטלוויזיה אכלו יותר בארוחה שהתקיימה בהמשך אותו יום. מכאן שאכילה תוך כדי הסחות דעת משפיעה על האופן שבו האדם זוכר כמה הוא אכל וגם על כמות האוכל שהוא יצרוך בהמשך אותו יום3. באופן כזה שהאדם טועה וחושב שאכל מפחות ממה שאכל בפועל, ויותר מזה אוכל יותר בהמשך אותו יום.

ההמלצה היא לאכול ללא הסחות דעת (סמארטפון, מחשב, טלוויזיה וכו') ולתרגל אכילה מודעת. אכילה זו יכולה לחסוך לכם קילוגרמים מיותרים ולזרז את הירידה במשקל.


אחד הנושאים שזוכים להתייחסות במסגרת טיפול בשיטת EFT טאפינג לירידה במשקל, הוא אכילה אינטואיטיבית ואכילה מודעת. EFT טאפינג הינה שיטה פסיכולוגית המבוססת על מחקר מדעי, שנמצאה יעילה לירידה במשקל ללא דיאטה וללא גיוס כוח הרצון.


לפרטים נוספים על השיטה EFT טאפינג לירידה במשקל, לחצו כאן או התקשרו: 0524586581

אולגה סמיונוב הינה פסיכולוגית, מומחית לירידה במשקל ללא דיאטה נוקשה וללא גיוס כוח הרצון.



https://www.cambridge.org/core/journals/public-health-nutrition/article/nutrition-and-body-weights-of-canadian-children-watching-television-and-eating-while-watching-television/B3028D1564EBD47AB6F2967611D4817F

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/effects-of-distraction-on-the-development-of

satiety/6B1F7EA390C755A49FF0BE2A442E

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/acp.1760