על הקשר בין אכילה רגשית לאכילה כפייתית



אולגה סמיונוב

יותר ויותר אנשים סובלים מהשמנת יתר. בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר ואשר פונים לטיפול, כ 20-30% סובלים מאכילה כפייתית1. הפרעת אכילה כפייתית היא מצב שבו אדם הסובל ממשקל עודף צורך באופן חוזר ונשנה, כמויות גדולות מהרגיל של אוכל בזמן קצר יחסית. כך למשל ישנם מקרים בהם אנשים מסיימים יום עבודה, מגיעים הביתה ובבת אחת מסיימים חבילת עוגיות שלמה, כאשר הדבר יכול להיות מלווה בתחושת חוסר שליטה.


מה עומד בבסיס האכילה הכפייתית?

מחקרים מצביעים על כך שמי שסובל מאכילה כפייתית, הוא בעל נטיה גדולה יותר לאכול בתגובה לרגשות שליליים2, מה שמכונה "אכילה רגשית".

אכילה כפייתית המאופיינת באכילה מהירה של כמויות גדולות של אוכל, לרוב מתוק ועתיר פחמימות, עשויה להעלות במוח את רמות "הורמון האושר", נוירוטרנסמיטר הקרוי סרוטונין. הדבר מביא להרגשה חיובית והתרוממות רוח זמנית. אכן, נימצא כי העלאת רמות הסרוטונין מביאה להפחתת תדירות האכילה הכפייתית3.

מעבר לכך, אכילה כפייתית יכולה לבטא את ההתמכרות למתוקים (עדיין לא פגשתי מישהו שאכל כפייתית סלט חסה...). מחקרים רבים הצביעו על כך שכתוצאה מאכילה של מאכלים עתירי סוכר ושומן בכמויות עודפות, אנו מייצרים במוח את החומר "אופיואיד", זהו החומר הפעיל והממכר בסמים, כגון הרואין וקוקאין1. האופאיד משמש כמשכך כאבים חזק. מעבר לזה, הוא בעל השפעה מרגיעה ואנטי דכאונית, ומעלה את תחושות העונג וההנאה. לא מפתיע אם כך, שמישהו הסובל מדיכאון, חרדה או סטרס בעבודה, ימצא את עצמו אוכל חבילת עוגיות שלמה. האופיואיד מעלה את רמות הנוירוטרנסמיטור "דופאמין" במוח. מחקרים מצביעים על כך שאכילה כפייתית של מזונות מסוימים (בעיקר מתוקים ושומניים), יוצרת שינויים במוח, באזורי דופאמין, שינויים אשר מגבירים את התיאבון היצרי לאותם מזונות. הדבר בא לידי ביטוי בהשתוקקות עזה למזונות אלו4  או במילים אחרות בהתמכרות.


מה יכול לסייע להשתחרר מהאכילה הכפייתית?

על מנת להשתחרר באופן יעיל מהאכילה הכפייתית ולרדת במשקל, יש לטפל הן בהשתוקקות למזונות עתירי קלוריות ושומן, והן ברגשות השליליים שעומדים בבסיס האכילה. מחקרים מצאו כי השיטה הפסיכולוגית EFT טאפינג, שנימצאה יעילה לירידה במשקל ללא דיאטה5, היא שיטה יעילה לשחרור מהשתוקקות למאכלים משמינים6 ולטיפול ברגשות שליליים, ביניהם חדרה7 לחץ נפשי (סטרס)8, ודיכאון9. על כן, שיטה זו יכולה לסייע להשתחרר מהאכילה הכפייתית.

לפרטים נוספים על השיטה EFT טאפינג לירידה במשקל, לחצו כאן או התקשרו: 0524586581

הכותבת הינה פסיכולוגית, מומחית לירידה במשקל ללא דיאטה נוקשה וללא גיוס כוח הרצון.


 Devling, M., Walsh, B., Spitzer, R., Hasin, D. (1992) Is there another binge eating disorder? A review of the literature on overeating in the absence of bulimia nervosa. Int J Eat Disord 11: 333–340.

Eldredge, K. L., & Agras, W. S. (1996). Weight and shape overconcern and emotional eating in binge eating disorder. International Journal of Eating Disorders, 19(1), 73-82.

  Milano, W., Petrella, C., Casella, A., Capasso, A., Carrino, S., & Milano, L. (2005). Use of sibutramine an inhibitor of the reuptake of serotonin and noradrenaline, in the treatment of binge eating disorder: A placebo-controlled study. Advances in therapy, 22(1), 25-31.‏

 https://foodaddictioninstitute.org/scientific-research/physical-craving-and-food-addiction-a-scientific-review/

 Stapleton, P., Sheldon, T., & Porter, B. (2010). Clinical benefits of emotional freedom techniques on food cravings at 12-months follow-up: A randomized controlled trial. Energy Psychology Journal, 4.1: Theory, Research, and Treatment, 1-12.‏

 http://www.mako.co.il/health-wellness/diet/Article-9ff69fd20d44061006.htm

Church, D. (2013). Clinical EFT as an evidence-based practice for the treatment of psychological and physiological conditions. Psychology, 4(08), 645-654.

Church, D., Yount, G., & Brooks, A. J. (2012). The effect of emotional freedom techniques on stress biochemistry: a randomized controlled trial. The Journal of nervous and mental disease, 200(10), 891-896.‏

Nelms, J. A., & Castel, L. (2016). A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized and Nonrandomized Trials of Clinical Emotional Freedom Techniques (EFT) for the Treatment of Depression. Explore: The Journal of Science and Healing, 12(6), 416-426.‏